۲۵ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۱۹

محسن زاده:

۳۰ درصد علوفه خشک کشور در مراتع اردبیل تولید می شود

۳۰ درصد علوفه خشک کشور در مراتع اردبیل تولید می شود

اردبیل – مدیر کل منابع طبیعی و ‌آبخیز داری استان اردبیل گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد علوفه خشک کشور در مراتع این استان تولید می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله محسن زاده ظهر دوشنبه در جلسه بررسی طرح های حفاظتی مراتع اردبیل تصریح کرد: سالانه ۳۹۶ هزار تن علوفه خشک در مراتع استان تولید می شود.

وی با اذعان به اینکه مساحت استان اردبیل ۱.۹ درصد مساحت کشور است، افزود: با این وجود ۳۰ درصد علوفه خشک کشور در استان اردبیل تولید می شود.

مدیر کل منابع طبیعی و ‌آبخیز داری استان با بیان اینکه مراتع استان جزو مراتع مرغوب کشور است، ادامه داد: ۳۰۰ هزار هکتار از مراتع استان درجه یک است.

به گفته محسن زاده فقط ۳۰ درصد مراتع استان درجه سه و مابقی درجه دو است و با توجه به میزان علوفه تولیدی می توان کیفیت مراتع استان را تخمین زد.

وی از جمله مشکلات ساماندهی مراتع را عدم تناسب دام با مرتع عنوان و اضافه کرد: بر همین اساس پروانه چرا باید با دقت و مراقبت و متناسب با ظرفیت هر مرتع ارائه شود.

مدیر کل منابع طبیعی و ‌آبخیز داری استان از بذر کاری ۷۴۵ هکتار از مراتع استان در سال جاری خبر داد و گفت: در عین حال طرح مرتع کاری در ۳۸۵ هزار هکتار در قالب ۴۱۶ فقره پرونده اجرا می شود.

محسن زاده با تاکید به واقع شدن استان در دوره خشکسالی اضافه کرد: با توجه به مشکلات کم آبی باید بهره برداری و به ویژه چرای دام نیز متناسب با ظرفیت مراتع باشد.

به گفته این مسئول ۵۸.۳ درصد از مراتع استان عشایری و مابقی روستایی است و از کل مراتع عشایری استان ۵۵ درصد ییلاق و مابقی قشلاق است و با توجه به نوع بهره برداری انتظار می رود دامداران نهایت دقت و مراقبت را در حفاظت از مراتع داشته باشند.

وی همچنین به تنوع گیاهی مراتع استان اشاره کرد و افزود: هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی در استان شناسایی شده است که از این تعداد ۲۵۰ گونه خواص دارویی دارند.

کد خبر 2519453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha